Struktura kształcenia PDF Drukuj Email

Począwszy od roku akademickiego 1999/2000 rozpoczęto wdrażanie trójstopniowego systemu kształcenia, w związku z wprowadzaniem postanowień Deklaracji Bolońskiej:

    • stopień I trwający 7 semestrów, realizowany programem wspólnym dla całego kierunku pozwala osiągnąć tytuł inżyniera
    • stopień II trwający 3 semestry odbywa się w ramach specjalizacji i pozwala osiągnąć tytuł magistra inżyniera. Stopień ten dostępny jest także dla absolwentów innych Wydziałów Politechniki lub wyższych szkół zawodowych o pokrewnym profilu (trwa wtedy 4 semestry)
    • stopień III to czteroletnie studia doktoranckie lub studia podyplomowe


Co to jest Proces Boloński...?

    Proces Boloński zapoczątkowany został 19 czerwca 1999 roku. Wtedy to ministrowie odpowiedzialni za szkolnictwo wyższe z 29 krajów Europy podpisali Deklarację Bolońską. Zobowiązali się do  utworzenia do 2010 roku wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego (European Higher Education Area).
    Ministrowie edukacji na spotkaniach w Bolonii (1999), Pradze (2001) i Berlinie (2003) określili cele szczegółowe. Zobowiązali się również do koordynacji polityki edukacyjnej, tak aby europejskie systemy szkolnictwa wyższego stały się łatwiej porównywalne oraz były bardziej konkurencyjne i atrakcyjne w skali światowej.
    W ciągu czterech lat od podpisania Deklaracji Bolońskiej liczba krajów uczestniczących w Procesie Bolońskim wzrosła z 29 do 40, co również nadaje dodatkowego znaczenia temu Procesowi.

Cele Procesu Bolońskiego

  • W Deklaracji Bolońskiej (1999) określono następujące cele:
    • przyjęcie systemu "czytelnych" i porównywalnych dyplomów
    • wprowadzenie systemu studiów dwustopniowych, opartego na dwóch cyklach kształcenia
      (licencjat - magister)
    • wprowadzenie punktowego systemu zaliczania osiągnięć studentów (ECTS)
    • rozwój mobilności studentów i pracowników uczelni
    • rozwój współpracy europejskiej w zakresie zapewnienia jakości kształcenia
    • wzmocnienie wymiaru europejskiego szkolnictwa wyższego

W Komunikacie Praskim (2001) wprowadzono dodatkowo jeszcze trzy cele:

    • rozwój kształcenia przez całe życie (lifelong learning)
    • zwiększenie zaangażowania studentów na rzecz realizacji Procesu Bolońskiego
    • promowanie atrakcyjności Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego poza Europą
    W Komunikacie Berlińskim (2003), uznając znaczenie badań jako integralnej części szkolnictwa wyższego, przyjęto dwa cele:
    • rozszerzenie systemu studiów o trzeci stopień - studia doktoranckie
    • współpraca Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego z Europejską Przestrzenią Badawczą

    WSTECZ