Pierwszy w Polsce autonomiczny przejazd tramwajem

W dniu 27.01.2020 odbył się historyczny przejazd, pierwszym autonomicznym tramwajem w Polsce w ramach projektu „Autonomizacja jazdy tramwajem jako narzędzia wspierającego pracę motorniczych”. Pojazd ten przejechał trasę z przystanku Muzeum Narodowe do pętli na Cichym Kąciku i z powrotem. W prezentacji uczestniczyli m.in. Prezydent Miasta Krakowa prof. Jacek Majchrowski, Prezes Zarządu firmy NEWAG S.A. Zbigniew Konieczek, Prezes Zarządu Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego S.A. w Krakowie dr Rafał Świerczyński, Prorektor ds. ogólnych Politechniki Krakowskiej prof. dr hab. inż. arch. Andrzej Białkiewicz, Dziekan Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej prof. dr hab. inż. Jerzy Sładek, Dyrektor Instytutu Pojazdów Szynowych Politechniki Krakowskiej dr hab. inż. Maciej Szkoda prof. PK.

System autonomicznej jazdy tramwaju realizowany jest w ramach projektu badawczo-rozwojowego, dla którego zaprojektowany i wykonany został układ sterowania autonomicznego wagonu tramwajowego typu 126N produkcji NEWAG S.A., który komunikuje się z głównym sterownikiem tramwaju umożliwiając jazdę bez motorniczego w kabinie. System zapewnia precyzyjne sterowanie prędkością, sterowanie drzwiami, dzwonkiem oraz nadrzędnością  sygnałów z pokładu pojazdu (np. hamulca bezpieczeństwa, czy hamowania nagłego).

System na podstawie nawigacji satelitarnej oraz pomiaru przebiegu drogi, pozwala na automatyczne zatrzymywanie i ruszanie tramwaju z przystanków (otwarcie, zamknięcie drzwi i uruchomienie sygnału ostrzegawczego przed ruszeniem), reaguje na ograniczenia prędkości, izolatory sekcyjne itp.

Celem projektu jest przede wszystkim wdrożenie tzw. asystenta dla prowadzącego, wspomagającego jego pracę i nadzorującego parametry jazdy w celu zwiększenia bezpieczeństwa.

Nadzór nad pracą motorniczego będzie odbywał się w zakresie:

  • czuwania nad prędkością – zwalnianie w przypadku gdy motorniczy jedzie za szybko w stosunku do wymagań,
  • przerywania rozruchu przy izolatorach sekcyjnych,
  • wykrywania przeszkód i weryfikowania możliwości przejazdu – dostosowanie prędkości,
  • automatyzacji rozruchu i hamowania przystankowego i przy sygnalizacji świetlnej,
  • opcjonalnie – komunikacji z sygnalizacją świetlną i dostosowaniem prędkości do cyklu świateł, tak by zapewnić płynny przejazd.

Projekt ma charakter badawczo-rozwojowy, a jego etapy obejmują:

  • precyzyjne sterowanie jazdą autonomiczną z zastosowaniem systemu nawigacyjnego,
  • zabudowę i testowanie układów wykrywania przeszkód,
  • zaprogramowanie konkretnej trasy liniowej tramwaju,
  • rozpoczęcie eksploatacji nadzorowanej tramwaju z zastosowanym „asystentem motorniczego”.

Ostateczne rozwiązanie zakłada wdrożenie pełnej autonomizacji jazdy tramwaju w ruchu miejskim.

Pomysłodawcą projektu „Autonomizacja jazdy tramwajem jako narzędzie wspierające pracę motorniczych” jest dr inż. Maciej Michnej, zastępca dyrektora Instytutu Pojazdów Szynowych na Wydziale Mechanicznym Politechniki Krakowskiej. Natomiast koordynacją działań pomiędzy wszystkimi zaangażowanymi podmiotami w projekt zajął się Maciej Górowski, pracownik Instytutu Pojazdów Szynowych Wydziału Mechanicznego PK i spółki NEWAG S.A.

Projekt realizowany jest we współpracy takich podmiotów jak: NEWAG S.A., Politechnika Krakowska, Instytut Pojazdów Szynowych PK, CYBID Sp. z o.o., Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie oraz MEDCOM Sp. z o.o.

 

AUTONOMIZACJA JAZDY TRAMWAJEM JAKO NARZĘDZIE WSPIERAJĄCE PRACĘ MOTORNICZYCH

 

 

 

 

Wirtualny spacer

Dokumenty do pobrania