Strategia rozwoju Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej
Strategia rozwoju Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej
Strategia rozwoju Wydziału Mechanicznego PK wpisuje się w strategię rozwoju PK, która podkreśla, że rozwój Politechniki Krakowskiej będzie możliwy, jeśli realizacja zadań edukacyjnych i naukowych będzie odbywać się z zachowaniem równowagi pomiędzy tradycyjną misją uczelni akademickiej i elementami działalności rynkowej w obszarze wspólnej przestrzeni edukacyjnej i badawczej. Jest to szczególnie istotne z uwagi na ograniczenia budżetowe i konieczność poszukiwania dodatkowych źródeł finansowania, które zapewnią prowadzenie badań i edukację na wysokim poziomie merytorycznym. Trzy zasadnicze obszary działania mające na celu wdrożenie strategii to:
- Kształcenie.
- Badania naukowe.
- Innowacyjność i transfer technologii, współpraca z przemysłem
W obszarze kształcenia, jako cel strategiczny uznano rozszerzenie i uatrakcyjnienie oferty kształcenia z uwzględnieniem aktualnych wymogów gospodarki i rynku pracy oraz ciągłe podnoszenie jego jakości z uwzględnieniem kształcenia ustawicznego realizowane poprzez:
- Zapewnienie wysokiej jakości kształcenia.
- Elastyczny system kształcenia.
- Poszerzenie oraz uatrakcyjnienie oferty kształcenia wraz z jej dopasowaniem do potrzeb rynku pracy.
- Aktywny udział studentów w życiu uczelni
Ad.1
- unowocześnienie bazy laboratoryjnej i dydaktycznej;
- wykorzystanie najnowszych wyników badań naukowych w programach kształcenia;
- rozszerzenie wymiany międzynarodowej w zakresie kształcenia studentów, doktorantów młodych pracowników;
- doskonalenie systemów oceny jakości kształcenia – hospitacje, elektroniczne systemy oceny modułów, przedmiotów i prowadzących zajęcia;
- odpowiedni dobór kadry dydaktycznej, podnoszenie kwalifikacji kadry dydaktycznej.
Ad.2
- rozwój oferty kształcenia na odległość (e-learning, distance learning) jako alternatywy dla studiowania tradycyjnego;
- optymalne wykorzystanie systemu ECTS w kształtowaniu własnej drogi kształcenia;
- wprowadzenie i rozwój oferty podwójnego dyplomowania;
- doskonalenie systemu przenoszenia i uznawania zajęć dydaktycznych odbytych przez studentów na innych uczelniach, w szczególności zagranicznych.
Ad.3
- dopasowanie obecnych i dostosowanie nowych kierunków kształcenia do prognoz edukacyjnych i zmian na rynku pracy;
- umiędzynarodowienie studiów, rozbudowanie oferty kształcenia w języku angielskim dla poszczególnych kierunków
- promocja Wydziału i rozwijanie różnych form kontaktu z młodzieżą szkół średnich w celu zachęcenia jej do studiowania na Wydziale Mechanicznym;
- formalizacja kontaktów z wybranymi szkołami średnimi w formie umów o współpracy;
- rozwój studiów podyplomowych i innych from kształcenia ustawicznego;
Ad.4
- wspieranie działalności studenckich kół naukowych;
- współpraca z wydziałowym Samorządem Studenckim w promowaniu Wydziału i organizacji imprez promujących studiowanie na Wydziale Mechanicznym.
W obszarze badań naukowych celem jest zapewnienie wysokiej pozycji Wydziału i jego jednostek w nauce gwarantujące konkurencyjność zespołów badawczych w skali krajowej i międzynarodowej. Cel ten realizowany będzie poprzez:
- Tworzenie silnych kadrowo jednostek Wydziału.
- Rozwój i wspomaganie badań naukowych.
- Podnoszenie pozycji naukowej wydziału
Ad.1
- kreowanie i promowanie liderów rozwoju naukowego Wydziału oraz pracowników osiągających wysokie wyniki w pracy naukowej;
- wspomaganie awansu zawodowego pracowników;
- zatrudnianie nowych pracowników naukowo-dydaktycznych, co najmniej ze stopniem doktora lub wykazujących wybitne kwalifikacje i predyspozycje do pracy naukowo-dydaktycznej;
- tworzenie atrakcyjnych warunków do zatrudniania z zewnątrz samodzielnych pracowników naukowych reprezentujących priorytetowe dla WM dyscypliny naukowe;
- wprowadzenie możliwości tworzenia silnych zespołów/jednostek badawczych realizujących tylko projekty badawcze;
- rozwój studiów doktoranckich.
Ad.2
- promowanie interdyscyplinarnych zespołów badawczych, podejmujących projekty naukowe, rozwojowe i wdrożeniowe;
- koncentrowanie badań naukowych na wybranych obszarach, określonych m.in. w ramowych programach UE i zbieżnych z obszarem badawczym wydziału;
- zwiększenie udziału doktorantów i studentów w badaniach naukowych i realizowanych projektach badawczych;
- pomoc w tworzeniu akredytowanych laboratoriów badawczych;
- racjonalizację zakupów i wykorzystania aparatury badawczej;
- intensyfikację współpracy z podmiotami zewnętrznymi – uczelniami, zakładami przemysłowymi, władzami samorządowymi regionu i Miasta Krakowa, jednostkami i organizacjami z terenu Polski;
- zwiększenie międzynarodowej wymiany naukowej i współpracy mającej na celu pozyskiwanie środków na badania naukowe.
Ad.3
- organizacyjne oraz finansowe wspieranie zespołów badawczych osiągających najlepsze wyniki w pracach naukowych oraz wdrożeniowych;
- rozszerzanie współpracy z wiodącymi krajowymi i międzynarodowymi ośrodkami naukowymi;
- wspieranie organizacji konferencji naukowych podnoszących prestiż Wydziału;
- działania promocyjne służące budowaniu wizerunku Wydziału i zwiększeniu jego rozpoznawalności w skali krajowej i międzynarodowej jako ośrodka oferującego nowoczesne kształcenie i profesjonalne badania naukowe.
W obszarze innowacyjności, transferu technologii i współpracy z przemysłem celem jest uzyskanie przez Wydział ponadregionalnej, uznanej pozycji jako jednostka otwarta na współpracę, przedsiębiorcza i innowacyjna. Cel ten realizowany będzie poprzez:
- Wspieranie przedsiębiorczości akademickiej.
- Podnoszenie aktywności innowacyjnej wśród kadry naukowej.
- Zacieśnienie współpracy z przemysłem.
Ad.1
- prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie potrzeb oraz możliwości finansowania prac badawczych i rozwojowych;
- wspieranie komercjalizacji wyników badan naukowych – pomoc w uzyskiwaniu patentów, wzorów użytkowych i innych rodzajów działalności objętych prawem własności intelektualnej;
- stwarzanie warunków do zwiększenia skuteczności pozyskiwania funduszy zewnętrznych;
- pomoc w zakładaniu i wspieranie firm typu spin-off oraz start-up;
Ad.2
- wspomaganie przedsięwzięć naukowo-technicznych z udziałem lub na potrzeby partnerów gospodarczych;
- pomoc w komercjalizacji wyników badań oraz transferu technologii;
- współpracę z innymi podmiotami w zakresie realizacji przedsięwzięć naukowo-technicznych, gospodarczych, wykonania ekspertyz i opinii technicznych;
- motywowanie pracowników do starania się o projekty badawcze (celowe, rozwojowe, wdrożeniowe).
Ad.3
- organizacja regularnych wykładów, spotkań, seminariów z udziałem zaproszonych prelegentów służących wymianie myśli technicznej, śledzeniu trendów i nowych rozwiązań technicznych;
- formalizacja współpracy z wybranymi firmami w formie umów o współpracy z Wydziałem.
Dodatkowo przewiduje się intensywne działania dotyczące promocji Wydziału Mechanicznego, m.in.:
- opracowanie i wdrożenie nowej strony internetowej Wydziału, wraz z jej wersjami w języku angielskim oraz rosyjskim;
- bieżącą aktualizację informacji podanych na stronie internetowej, monitorach rozmieszczonych na terenie Wydziału;
- stałą i intensywną publikację elektronicznych materiałów reklamowych, ważnych informacji dotyczących działania Wydziału w mediach społecznościowych;
- opracowanie i wykonanie materiałów promocyjnych;
- organizację i promocję wydziałowych imprez cyklicznych, np. Dzień Mechanika, Wampiriada, Bal Mechanika;
- aktywną obecność przedstawicieli Wydziału na festiwalach nauki oraz targach edukacyjnych odbywających się w regionie;
- stały kontakt i promowanie absolwentów Wydziału, którzy odnoszą znaczące sukcesy zawodowe;
- stałą współpracę z działem promocji PK.