Struktura kształcenia
Począwszy od roku akademickiego 1999/2000 rozpoczęto wdrażanie trójstopniowego systemu kształcenia, w związku z wprowadzaniem postanowień Deklaracji Bolońskiej:
-
- stopień I trwający 7 semestrów, realizowany programem wspólnym dla całego kierunku pozwala osiągnąć tytuł inżyniera
- stopień II trwający 3 semestry odbywa się w ramach specjalizacji i pozwala osiągnąć tytuł magistra inżyniera. Stopień ten dostępny jest także dla absolwentów innych Wydziałów Politechniki lub wyższych szkół zawodowych o pokrewnym profilu (trwa wtedy 4 semestry)
- stopień III to czteroletnie studia doktoranckie lub studia podyplomowe
Co to jest Proces Boloński…?
Proces Boloński zapoczątkowany został 19 czerwca 1999 roku. Wtedy to ministrowie odpowiedzialni za szkolnictwo wyższe z 29 krajów Europy podpisali Deklarację Bolońską. Zobowiązali się do utworzenia do 2010 roku wspólnego Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego (European Higher Education Area).
Ministrowie edukacji na spotkaniach w Bolonii (1999), Pradze (2001) i Berlinie (2003) określili cele szczegółowe. Zobowiązali się również do koordynacji polityki edukacyjnej, tak aby europejskie systemy szkolnictwa wyższego stały się łatwiej porównywalne oraz były bardziej konkurencyjne i atrakcyjne w skali światowej.
W ciągu czterech lat od podpisania Deklaracji Bolońskiej liczba krajów uczestniczących w Procesie Bolońskim wzrosła z 29 do 40, co również nadaje dodatkowego znaczenia temu Procesowi.
Cele Procesu Bolońskiego
- W Deklaracji Bolońskiej (1999) określono następujące cele:
- przyjęcie systemu „czytelnych” i porównywalnych dyplomów
- wprowadzenie systemu studiów dwustopniowych, opartego na dwóch cyklach kształcenia
(licencjat – magister) - wprowadzenie punktowego systemu zaliczania osiągnięć studentów (ECTS)
- rozwój mobilności studentów i pracowników uczelni
- rozwój współpracy europejskiej w zakresie zapewnienia jakości kształcenia
- wzmocnienie wymiaru europejskiego szkolnictwa wyższego
W Komunikacie Praskim (2001) wprowadzono dodatkowo jeszcze trzy cele:
-
- rozwój kształcenia przez całe życie (lifelong learning)
- zwiększenie zaangażowania studentów na rzecz realizacji Procesu Bolońskiego
- promowanie atrakcyjności Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego poza Europą
- W Komunikacie Berlińskim (2003), uznając znaczenie badań jako integralnej części szkolnictwa wyższego, przyjęto dwa cele:
-
- rozszerzenie systemu studiów o trzeci stopień – studia doktoranckie
- współpraca Europejskiego Obszaru Szkolnictwa Wyższego z Europejską Przestrzenią Badawczą
Struktura kształcenia
Począwszy od roku akademickiego 1999/2000 rozpoczęto wdrażanie trójstopniowego systemu kształcenia, w związku z wprowadzaniem postanowień Deklaracji Bolońskiej:
(więcej…)