
Przyszli motorniczy szkolą się na WM
W ramach trwającej od lat współpracy, pracownicy Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu świadczą dla MPK S.A. różne usługi związane z pracami badawczymi i analitycznymi oraz ekspertyzami. Katedra jest też jednostką upoważnioną do realizacji badań technicznych tramwajów. ów. W 2020 r. Politechnika Krakowska i MPK wraz z firmami NEWAG S.A, CYBID sp. z o.o. i MEDCOM sp. z o.o. w ramach wspólnego projektu pn. „Autonomizacja jazdy tramwajem jako narzędzie wspierające pracę motorniczych” przeprowadziły w Krakowie udany przejazd tramwaju w trybie sterowania autonomicznego. Kolejna odsłona współpracy z krakowskim przewoźnikiem to rozpoczęte w sierpniu szkolenia kandydatów na motorniczych.
W ramach szkolenia z użyciem symulatora tramwaju NGT6 kursant przejeżdża wirtualne trasy w taki sposób, jak w trakcie jazdy wagonem szkoleniowym. Wszystko zaczyna się w wirtualnej zajezdni, skąd „pojazd” wyjeżdża na ulice miasta. Symulator umożliwia użytkownikom zapoznanie się z poszczególnymi elementami wyposażenia pulpitu sterowniczego, zasadami obsługi przystanków, systemu zdalnego sterowania zwrotnicami, w tym obserwacji prawidłowego położenia iglic w zwrotnicach itp. Osoby biorące udział w szkoleniu trenują prawidłową jazdę pod izolatorami sekcyjnymi zamontowanymi na sieci trakcyjnej. Urządzenie pozwala również symulować różne usterki
i nieprawidłowości w działaniu tramwaju i infrastruktury, w tym wykolejenie pojazdu. Tak o kursie mówi mgr Maciej Górowski współtwórca i instruktor symulatora:
– Główna zaleta naszych szkoleń polega na tym, że jeszcze przed rozpoczęciem jazd prawdziwym tramwajem, kandydaci na motorniczych mogą zapoznać się z zasadami prowadzenia tego pojazdu i zwrócić szczególną uwagę na obowiązujące przepisy oraz sytuacje, z którymi spotkają się podczas realnej jazdy. Oczywiście, dzięki symulowanej rzeczywistości, wszystko odbywa się w bezpiecznych warunkach
i nawet niebezpieczne z puntu widzenia rzeczywistej jazdy zdarzenia, w symulatorze nikomu nie zagrażają, a uczą przyszłych prowadzących prawidłowych zachowań i reakcji. Wszystkie elementy wyposażenia kabiny symulatora działają tak, jak w rzeczywistym tramwaju, a więc kursanci poznają praktyczne działanie poszczególnych funkcji, o których słyszeli na szkoleniu teoretycznym. Szkolenia miały być prowadzone wcześniej, jednak plany pokrzyżowała pandemia koronawirusa. Dla przykładu, w kolejnictwie szkolenia na symulatorach są już standardem. Od 2023 r. egzaminy na licencję maszynisty będą realizowane właśnie z użyciem symulatorów. Wraz
z MPK S.A. zrobiliśmy pierwszy krok, by również dla kandydatów na prowadzących tramwaje wdrożyć taki model nauki.
Materiał o szkoleniach na symulatorze w TVP3 Kraków (od 10:43):
https://krakow.tvp.pl/55663069/02092021-2130