Inżynieria mechaniczna dla lotnictwa – współpraca z Aeroklubem Krakowskim
Politechnika Krakowska i Aeroklub Krakowski podpisały porozumienie o współpracy. Będą wspólnie prowadzić badania, praktyki studenckie i rozwijać kompetencje studentów niezbędne do pracy w branży lotniczej. Partnerstwo Politechniki i Aeroklubu zaowocuje też m.in. wspólnymi działaniami dla zrównoważonego gospodarowania lotniskiem w Pobiedniku Wielkim.
Aeroklub proponuje szeroki zakres wspólnych działań, które chciałby realizować z Politechniką Krakowską. Począwszy od kwestii prac badawczych i dyplomowych w obszarze lotnictwa poprzez pracę z dostępnymi w Aeroklubie jednostkami lotniczymi, wspólne działania wystawiennicze, promocyjne czy edukacyjne, a skończywszy na inwentaryzacji, skanowaniu i rozbudowie obiektów na terenie lotniska w Pobiedniku Wielkim.
Studenci Wydziału Mechanicznego będą mogli odbywać w Aeroklubie Krakowskim praktyki. Powstanie tam specjalne stanowisko dydaktyczne. Na uczelni natomiast prowadzone będą zajęcia z zakresu mechaniki lotniczej. Aeroklub zapewni pomoc techniczną w szerokim zakresie mechaniki silników lotniczych. – Mając na uwadze nasze doświadczenia związane z kierunkami dotyczącymi eksploatacji pojazdów szynowych i samochodowych rozważamy możliwość uruchomienia kierunku idącego w branżę lotniczą. Konkretnie związanego eksploatacją silników lotniczych – zapowiada prof. dr hab. inż. Marek S. Kozień, dziekan Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej.
Kwestia kształcenia nowych kadr dla sektora lotniczego to dziś niezwykle palące wyzwanie. Zarówno zdaniem przedstawicieli Aeroklubu jak i innych ekspertów branży potrzebuje ona pilnie specjalistów, zwłaszcza z obszaru mechaniki samolotów. – Nie ma możliwości rozwoju rynku lotniczego bez rozwoju całego zaplecza technicznego: mechaników, obsługi naziemnej czy dedykowanych ośrodków do certyfikacji sprzętu. Osoby z uprawnieniami mechaników lotniczych rynek pracy obecnie wciąga natychmiast. Kraków jest kolebką kształcenia specjalistów lotniczych dzięki bazie Ryanair’a, ale my też chcemy wykroić kawałek tego tortu i widzimy Politechnikę Krakowską jako oczywistego ku temu partnera – mówi Adrian Król, prezes Zarządu Aeroklubu Krakowskiego. Politechnika Krakowska współpracuje już w tych tematach m.in. z Muzeum Lotnictwa Polskiego (m.in. przy remontowaniu silników).
W porozumieniu, podpisanym 27 lutego 2025 r. w Sali Senackiej PK przez prorektora Politechniki dr hab. inż. arch. Tomasza Kapeckiego, prof. PK oraz prezesa zarządu Adriana Króla i wiceprezesa Rafała Głąba z Aeroklubu Krakowskiego, obie strony zadeklarowały także wspólne aplikowanie o środki zewnętrzne, krajowe i zagraniczne na działania podstawowe oraz badawczo-rozwojowe, jak również chęć organizacji szkoleń, wykładów otwartych czy wizyt technologicznych dla pracowników i studentów.
Aeroklub Krakowski powstał 30 stycznia 1928 roku. To jedno z najstarszych stowarzyszeń lotniczych w Polsce. Obecnie prowadzi szkolenia samolotowe, szybowcowe a także modelarnię. Dysponuje lotniskiem trawiastym w podkrakowskim Pobiedniku Wielkim z zapleczem technicznym i hangarami, w których swoje miejsca mają szybowce i samoloty należące do Aeroklubu.
Źródło: mat. prasowe PK