Kierownik Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu dr hab. inż. Maciej Szkoda, prof. PK powołany do Rady Naukowo-Technicznej ds. budowy metra w Krakowie.
16 września 2024 r. Prezydent Miasta Krakowa Aleksander Miszalski powołał Radę Naukowo-Techniczną ds. budowy metra w Krakowie.
Rada stanowi społeczne gremium specjalistów, którzy będą wspierać władze miasta w prowadzeniu tej historycznej inwestycji. 17-osobowej Radzie przewodniczył będzie JM Rektor Politechniki Krakowskiej prof. Andrzej Szarata, a członkami z Politechniki Krakowskiej będą także: prof. Kazimierz Furtak, prof. Tadeusz Tatara, prof. Magdalena Kozień-Woźniak, oraz dr hab. inż. Jacek Chmielewski, prof. PK.
Członkowie rady to fachowcy i eksperci w swoich dziedzinach, należący do prestiżowych gremiów naukowych i doradczych, a zarazem praktycy zajmujący się metrem od lat. Rolą rady będzie opiniowanie zagadnień związanych z przygotowaniem, budową i eksploatacją metra oraz przygotowanie opracowań i ekspertyz istotnych dla budowy i eksploatacji metra w Krakowie. Rada będzie pracować społecznie. – Członkowie rady nie będą pobierać wynagrodzenia za spotkania i bieżące doradztwo, jednak większe, szczegółowe ekspertyzy i raporty mogą się odbywać na podstawie zawieranych umów – zaznaczył prezydent Miszalski.
Prof. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej, który przewodniczy Radzie, podkreśla, że jest ona skonstruowana tak, by każdy z jej członków odpowiadał za inny aspekt, istotny przy budowie i funkcjonowaniu metra – począwszy od kwestii geologicznych, budowlanych, przez wpływy budowy i eksploatacji metra na ludzi i budynki w nich, wpływ inwestycji na zabytkową tkankę miasta i jego zagospodarowanie przestrzenne, przez kwestie transportowe – integracji metra z całym systemem komunikacji miasta, wyboru taboru, bezpieczeństwa eksploatacji, po kwestie społeczne i wreszcie ekonomiczne. – Budowa metra to wyjątkowo skomplikowany proces, nie sposób zdać się w nim na przeczucia. Wymaga specjalistycznej wiedzy z wielu dyscyplin. Stąd skład Rady, która gromadzi wybitnych specjalistów w różnych dziedzinach. Swoimi kompetencjami pokrywają całość tematyki, wiążącej się z budową metra. Rada nie ma jednak charakteru zamkniętego, w razie potrzeb mogą dołączać do niej kolejni specjaliści – mówi prof. Andrzej Szarata.
Dr hab. inż. Maciej Szkoda, prof. PK – jest kierownikiem Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu Wydziału Mechanicznego PK. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z bezpieczeństwem, niezawodnością środków transportu szynowego oraz efektywnością przedsięwzięć taborowych z wykorzystaniem kosztów cyklu istnienia (Life Cycle Cost). W latach 2002–2024 główny wykonawca w 300 pracach B+R i ekspertyzach, związanych ze studiami techniczno-ekonomicznymi, optymalizacją procesu eksploatacji pojazdów szynowych, oceną ryzyka wprowadzenia do eksploatacji podsystemów strukturalnych oraz oceny zgodności nowych rozwiązań taborowych z obowiązującymi wymogami formalno-prawnymi. Na podstawie opracowanej metodyki oceny efektywności przedsięwzięć związanych z kształtowaniem potencjału przewozowego opartej na kryterium LCC i charakterystykach niezawodności środków transportu wykonane zostały kompleksowe strategie techniczno-ekonomiczne odnowy parku pojazdów trakcyjnych lub przedsięwzięcia dotyczące podwyższenia efektywności realizacji procesu eksploatacji u największych polskich przewoźników kolejowych: PKP Cargo S.A., PKP LHS Sp. z o.o. czy CTL Logistics Sp. z o.o. Zrealizowane prace B+R pozwoliły również wytyczyć prawidłowe kierunki rozwoju dla największych polskich firm, produkujących i modernizujących pojazdy szynowe. W latach 2019–2021 był kierownikiem zespołu odpowiedzialnego za realizację dwóch etapów taborowych w ramach projektu „Studium wykonalności szybkiego, bezkolizyjnego transportu szynowego w Krakowie” (projekt CEF nr 2016-PL-TM-0026-S):
1. „Analiza techniczna w zakresie możliwości realizacyjnych wskazanych wariantów inwestycyjnych” (w ramach pkt 7. SIWZ: Analiza techniczna: koncepcja, w zakresie technicznych możliwości realizacyjnych wskazanego podsystemu transportu),
2. „Analiza i ocena efektywności środków transportu szynowego dla wybranych wariantów inwestycyjnych” (w ramach pkt 9. SIWZ: Plan realizacji zadań oraz kosztorys).
Jest rzeczoznawcą Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Mechaników Polskich (SIMP) w zakresie pojazdów szynowych, ekspertem Polskiego Naukowo-Technicznego Towarzystwa Eksploatacyjnego (PNTTE) oraz ekspertem zewnętrznym w zakresie certyfikacji pojazdów szynowych w TÜV Rheinland Polska. Jest też członkiem Komitetu Transportu oraz Komitetu Inżynierii Produkcji PAN.
Źródło: pk.edu.pl