
Eksperci Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu o krakowskim metrze
W portalu Urzędu Miasta Krakowa ukazał się wywiad z ekspertami z Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu – dr hab. inż. Maciejem Szkodą, prof. PK i dr inż. Maciejem Górowskim.
Kraków rozważa budowę w pełni autonomicznego metra, wzorem nowoczesnych miast takich jak Kopenhaga – nasi naukowcy podkreślają, że jest to rozwiązanie bezpieczniejsze, bardziej efektywne i w dłuższej perspektywie tańsze niż tradycyjne systemy. Autonomiczne metro eliminuje ryzyko błędów ludzkich, działa na wydzielonych torach, a jego ruch jest stale monitorowany. Dzięki temu można zwiększyć częstotliwość kursów i poprawić komfort podróży. Kluczową różnicą między metrem automatycznym a autonomicznym jest stopień zaangażowania człowieka – w tym drugim przypadku system samodzielnie steruje pociągami, a kontrolę sprawują zdalnie dyspozytorzy ruchu. Choć początkowe koszty budowy są wyższe, oszczędności w eksploatacji, m.in. brak potrzeby zatrudniania maszynistów i optymalizacja zużycia energii, sprawiają, że metro autonomiczne jest rozwiązaniem przyszłościowym. Podobne systemy funkcjonują już w ponad 40 miastach świata, a ich popularność stale rośnie. Eksperci podkreślają, że decyzja o wdrożeniu autonomicznego metra powinna zostać podjęta na wczesnym etapie planowania, aby maksymalnie wykorzystać potencjał tej technologii.

Źródło: Kraków.pl