Współpraca z Krakowskimi Zakładami Automatyki S. A.
24 października 2024 została podpisana umowa o współpracy z Krakowskimi Zakładami Automatyki S.A. W imieniu uczelni podpis złożył Rektor PK, prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata w towarzystwie reprezentantów trzech wydziałów: Wydziału Inżynierii Elektrycznej i Komputerowej, Wydziału Inżynierii Lądowej oraz Wydziału Mechanicznego. Wydział Mechaniczny reprezentowali prof. Marek Kozień – prodziekan ds. nauki oraz prof. Maciej Szkoda – kierownik Katedry Pojazdów Szynowych. Podpis w imieniu KZA S.A. złożył prezes zarządu spółki Paweł Mentel.
Porozumienie zakłada między innymi współpracę dydaktyczną polegającą na realizacji miesięcznych praktyk studenckich, czy 3 miesięcznych staży w KZA. Powstała również inicjatywa utworzenia kursów, szkoleń oraz dwusemestralnych studiów podyplomowych z tematyki projektowania urządzeń sterowania ruchem kolejowym, automatyki kolejowej oraz systemów krytycznych. Firma KZA S.A. oraz Politechnika Krakowska planują również wspólne projekty z zakresu research and development związane z rozwojem produktów firmy oraz aplikowania w konkursach krajowych i zagranicznych na projekty B+R. Krakowskie Zakłady Automatyki będą miały też możliwość realizacji doktoratów wdrożeniowych.
– To bardzo ważna forma współpracy, dzięki której pracownicy firmy partnerskiej mogą rozwinąć swoją wiedzę i swoje umiejętności, wesprzeć pracodawcę a na końcu otrzymać tytuł naukowy renomowanej uczelni. Cieszy mnie taka perspektywa, tym bardziej że mówimy o branży kolejowej. Współpraca Politechniki Krakowskiej i przemysłu kolejowego ma bardzo szeroki zakres. Nasi absolwenci zarządzają nowoczesnymi systemami sterowania koleją jak również projektują i budują infrastrukturę kolejową. Współpraca z Krakowskimi Zakładami Automatyki umożliwi dalszy rozwój naszej oferty dydaktycznej i naukowej dzięki rozbudowie LIRK oraz wspólnym projektom badawczym przy jednoczesnym wsparciu naukowym z naszej strony dla pracowników spółki. Wszyscy zyskują – mówi prof. dr hab. inż. Andrzej Szarata, rektor Politechniki Krakowskiej.
– Wielu absolwentów Politechniki Krakowskiej dzisiaj stanowi o sile naszej firmy, dlatego podpisanie tej umowy jest dla nas tak ważnym wydarzeniem. To cudowne uczucie, że my – jako firma z Krakowa – możemy współpracować właśnie z Politechniką, wymieniać się doświadczeniami, korzystać z jej wiedzy a jednocześnie dzielić się naszą – mówi Paweł Mentel, prezes zarządu Krakowskich Zakładów Automatyki S.A.
Głównym celem współpracy jest prowadzenie wspólnych projektów naukowo-badawczych, wykonywanie badań i ekspertyz, organizowanie praktyk studenckich, sympozjów, konferencji, seminariów oraz szkoleń, ale też podejmowanie różnych innych przedsięwzięć wynikających z bieżących potrzeb stron porozumienia jak np. prowadzenie studiów podyplomowych, kursów specjalistycznych itp. W końcu wzajemne upowszechnianie informacji o wynikach zawartej współpracy oraz o kierunkach jej dalszego rozwoju. Umowa jest w tej chwili wstępną deklaracją intencji realizowania wspólnych projektów.
– Mamy Katedrę związaną z pojazdami szynowymi i szeroko rozumianą współpracą w zakresie projektowania infrastruktury transportowej jak również jej eksploatacji. Mamy też studentów na kierunku automatyka i robotyka, pasjonatów zastosowań w sterowaniu ruchem, którzy zapewne skorzystają z możliwości jakie daje nam partnerstwo z Krakowskimi Zakładami Automatyki. Realizujemy na przykład program “Godzina dla przemysłu”, gdzie przedsiębiorcy przychodzą do nas, aby zaprezentować swoje firmy. Uzgodniliśmy już wstępnie z prezesem KZA taką formułę spotkania – mówi prof. dr hab. inż. Marek Kozień, prodziekan Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej.
Krakowskie Zakłady Automatyki S.A. to firma z ponad 90-letnią historią. Specjalizuje się w realizacji projektów związanych z infrastrukturą kolejową polegających na modernizacji linii kolejowych oraz produkcji, montażu i serwisowaniu urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Krakowskie Zakłady Automatyki S.A. realizowały największe i najbardziej wymagające projekty w największych węzłach kolejowych, takich jak: Trójmiasto, Łódzki Węzeł Kolejowy, Warszawa Zachodnia czy Kraków Główny. Spółka od kilku tygodni jest zaangażowana w największy kolejowy projekt w historii województwa śląskiego – przebudowę Katowickiego Węzła Kolejowego.
Tekst i fot.: mat. prasowe PK