Pracownik Katedry M-06 laureatem konkursu „Młodzi Innowacyjni 2023”

Po raz kolejny absolwent Automatyki i Robotyki z Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej zdobył nagrodę w konkursie pt. „Młodzi Innowacyjni” za najlepszą pracę dyplomową z dziedziny automatyki, robotyki i pomiarów.

We wtorek 7 marca b.r. w Przemysłowym Instytucie Automatyki i Pomiarów – Sieć Badawcza Łukasiewicz w Warszawie, odbył się finał konkursu pt. „Młodzi Innowacyjni 2023” na najlepszą pracę dyplomową z dziedziny automatyki, robotyki i pomiarów. W kategorii prac dyplomowych magisterskich mgr inż. Tomasz Talarczyk, absolwent kierunku Automatyka i Robotyka na Wydziale Mechanicznym PK, a obecnie doktorant i pracownik tego wydziału, zdobył II nagrodę za pracę pt. „Projekt i budowa hybrydowego pojazdu podwodnego”. Praca została wykonana pod kierunkiem dr. inż. Marcina Malca jako jedna z serii trzech prac dyplomowych, dotyczących pojazdów podwodnych z hybrydowym napędem pędnikowo-biomimetycznym i stanowi kontynuację badań dotyczących biomimetycznych pojazdów podwodnych, realizowanych z sukcesami od wielu lat w Katedrze Inżynierii i Automatyzacji Produkcji Wydziału Mechanicznego PK.

Nagrodzony projekt ma na celu stworzenie i przetestowanie prototypów rozwiązań pozwalających na zwiększenie bezpieczeństwa obszarów infrastruktury portowej oraz statków. Ławica współpracujących pojazdów podwodnych będzie wspierać realizację zadań związanych z monitoringiem linii brzegowej.

Jak tłumaczy mgr inż. Tomasz Talarczyk, autor pracy:

„Hybrydowy system napędowy realizuje dwa tryby ruchu: szybki, ale głośny, wykorzystujący pędniki śrubowe oraz znacznie wolniejszy, lecz cichszy system napędowy oparty na oscylacyjnym ruchu dwóch niezależnie działających płetw bocznych i zbiorniku balastowym. Jest to rozwiązanie wykorzystujące biomimetykę – czyli adaptowanie w technice rozwiązań wzorowanych żywymi organizmami.”

Dwutorowy system komunikacji pojazdów pływających wykorzystuje sygnały świetlne oraz radiowe i umożliwia wymianę danych pomiędzy elementami ławicy pojazdów pływających pod wodą oraz na powierzchni. Dzięki temu monitorowany obszar może być jak największy. System pozwala też na przypisywanie ról i definiowanie zadań, w oparciu o kolory masztów. Wykorzystanie różnych barw pozwala na poruszanie się pojazdów w określonym szyku np. ptasiego klucza.

„Wykorzystanie obrotowej kamery i programowalnych diod RGB (red, green, blue) zwiększa zasięg komunikacji np. w oparciu o kod Morse’a, a z kolei bezobsługowość zapewnia system bezprzewodowego ładowania” – dodaje laureat.

Jest to trzeci sukces absolwentów Automatyki i Robotyki w cyklu konkursów „Młodzi Innowacyjni”, organizowanych cyklicznie przez PIAP.
W 2010 roku I nagrodę w kategorii prac magisterskich zdobyła „CyberRyba – podwodny robot mobilny”, której współautorem był Marcin Malec (aktualny promotor mgr inż. Tomasza Talarczyka).
W 2011 roku również I nagrodę w kategorii prac inżynierskich zdobył „Gąsienicowy robot inspekcyjny R-Bot” autorstwa Jakuba Hajkusia.

Kolejny sukces pana Talarczyka nie byłby możliwy bez dofinansowania jego pracy z projektu FutureLab PK oraz wsparcia finansowanego pana Dziekana Wydziału Mechanicznego, Prof. Jerzego Sładka, oraz kierownika Katedry Inżynierii i Automatyzacji Produkcji, Prof. Sebastiana Skoczypca.
Serdecznie gratulujemy!

Tekst: Marcin Morawski, Tomasz Talarczyk

Fot. Tomasz Talarczyk

1-300x192

Pojazdy biomimetyczne

327253953_703024951285045_6806831555392041463_n-300x204

Pojazdy biomimetyczne

MI2023_TT_dyplom-768x1082

Dyplom

Logo Funduszy Europejskich - Wiedza Edukacja Rozwój
Flaga Rzeczypospolitej Polskiej
Logo Unii Europejskiej - Europejski Fundusz Społeczny
Ułatwienia dostępu:

Kontrast

Powiększ tekst

Zwiększ odstępy

Użyj czytelnych czcionek

Powiększ kursor

Podświetlenie linków

Zatrzymaj animacje

Resetuj ustawienia

Ułatwienia dostępu:
Kontrast
Powiększ tekst
Zwiększ odstępy
Użyj czytelnych czcionek
Powiększ kursor
Podświetlenie linków
Zatrzymaj animacje
Resetuj ustawienia
Przewiń do początku strony