Eksperci Wydziału Mechanicznego na XXXIV Forum Ekonomicznym w Karpaczu

„Czas transformacji – jaka będzie Europa przyszłości?” – to hasło przewodnie tegorocznego Forum Ekonomicznego w Karpaczu, największej w Europie Środkowo-Wschodniej platformy dialogu łączącej świat polityki, gospodarki, nauki i biznesu. W dniach 2–4 września 2025 r. w Hotelu Gołębiewski spotkało się ponad 6 tys. uczestników i ekspertów z ponad 60 krajów. Politechnika Krakowska – jako partner wydarzenia – przygotowała własną strefę dyskusji i prezentacji, a jej specjaliści wzięli udział w ponad 20 panelach tematycznych.


Forum – miejsce spotkań i dyskusji o przyszłości

Forum Ekonomiczne w Karpaczu to ponad 500 wydarzeń: sesje plenarne, panele, warsztaty, spotkania autorskie i debaty o kluczowych wyzwaniach – od transformacji energetycznej, przez innowacje technologiczne, po współpracę nauki i biznesu. Strefa Politechniki Krakowskiej (sala 6.33, VI piętro Hotelu Gołębiewski) była miejscem wymiany wiedzy i nawiązywania kontaktów, a moderowane przez naszych naukowców dyskusje zgromadziły ekspertów i uczestników z wielu branż.

Forum Ekonomiczne 2025


Eksperci Wydziału Mechanicznego w gronie panelistów

W gronie naukowców z PK nie mogło zabraknąć ekspertów z Wydziału Mechanicznego, którzy wzięli udział w trzech ważnych panelach dyskusyjnych, podejmujących tematy o kluczowym znaczeniu dla rozwoju nauki, przemysłu i społeczeństwa. Swojego reprezentanta mieliśmy również w gronie młodych naukowców, wspieranych przez FutureLab, którzy wzięli udział w specjalnie przygotowanych wydarzeniach w ramach programu Młodzi@Forum.


Przyszłość źródeł napędu pojazdów samochodowych

Panel poświęcony wyzwaniom związanym z poszukiwaniem alternatyw dla tradycyjnych silników spalinowych. To wyzwanie  – mające kluczowe znaczenie dla zrównoważonego rozwoju transportu –  obejmuje zarówno kwestie efektywności energetycznej klasycznych jednostek, jak i problematykę obciążającego wpływu CO₂ i substancji toksycznych na środowisko naturalne.

Rozmowę moderował prof. dr hab. inż. Marek Brzeżański, kierownik Katedry Pojazdów Samochodowych Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej, a w dyskusji udział wzięli:

  • Jakub Faryś – Prezes Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego, szef Liaison Committee Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Samochodów (ACEA),
  • prof. dr hab. inż. Zbigniew Sroka – Kierownik Katedry Inżynierii Pojazdów Politechniki Wrocławskiej,
  • dr hab. inż. Andrzej Szałek – Doradca Zarządu Toyota Central Europe.

Każdy z panelistów reprezentujący inne środowisko poruszył istotne aspekty głównego zagadnienia – Jakub Faryś jako przedstawiciel europejskiego środowiska opiniotwórczego mówił o perspektywie legislacyjnej i regulacyjnej, która w ogromnym stopniu kształtuje rynek. Prof. Zbigniew Sroka z Politechniki Wrocławskiej reprezentował środowisko naukowe, wskazując na możliwości i ograniczenia technologiczne związane z rozwojem nowych układów napędowych, a także ekologiczne i społeczne skutki ich wprowadzenia. Andrzej Szałek zaprezentował głos przemysłu i praktyczne doświadczenia firmy wdrażającej równolegle różne rozwiązania – od klasycznych silników spalinowych, przez napędy hybrydowe HEV i PHEV, aż po ogniwa paliwowe FCEV.

Dyskutowano m.in. o możliwych kierunkach rozwoju systemów napędowych w transporcie indywidualnym, zbiorowym i ciężkim, a także o roli różnych nośników energii – paliw ciekłych i gazowych, energii elektrycznej oraz wodoru. Paneliści nie udzielili jednej uniwersalnej odpowiedzi – konkluzje wskazują, że przyszłość mobilności kształtować będzie złożona kombinacja technologii, regulacji prawnych i oczekiwań społecznych, a najbliższe dekady staną się czasem testowania różnych ścieżek rozwoju.

Zapraszamy do obejrzenia transmisji z panelu:



Nauka i przemysł w projektach Europejskiej Organizacji Badań Jądrowych (CERN)

Rozmowa koncentrowała się na planach związanych z budową nowego akceleratora cząstek – Future Circular Collider (FCC) – który w nadchodzących dekadach może otworzyć nowe możliwości zarówno w fizyce cząstek, jak i w rozwoju zaawansowanych technologii o szerokim zastosowaniu. W lutym tego roku Politechnika Krakowska dołączyła do grona prestiżowych instytucji współpracujących przy tworzeniu studium wykonalności FCC (przeczytaj więcej o współpracy).

Dyskusję moderował prof. dr hab. inż. Marek S. Kozień, dziekan Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej, a udział w niej wzięli:

  • Michał Goszczyński – Ministerstwo Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Zastępca Dyrektora Departamentu Innowacji i Rozwoju, Członek Rady Gubernatorów UE,
  • prof. dr hab. inż. Maciej Chorowski – Politechnika Wrocławska, wieloletni współpracownik CERN i były prezes NCBR,
  • prof. dr hab. inż. Błażej Skoczeń – Politechnika Krakowska, Dyrektor Laboratorium Ekstremalnie Niskich Temperatur, członek korespondent PAN i PAU, były przewodniczący Komisji Ewaluacji Nauki (KEN) w MNiSW
  • prof. dr hab. Tadeusz Lesiak – Dyrektor Instytutu Fizyki Jądrowej PAN w Krakowie, delegat Polski do Rady CERN.

Paneliści w dyskusji podkreślali nie tylko znaczenie badań w dziedzinie fizyki cząstek, ale także ogromny potencjał technologiczny i gospodarczy płynący ze współpracy z CERN. To szansa dla polskich naukowców na udział w przełomowych projektach badawczych, a dla polskich firm – możliwość realizacji zamówień na specjalistyczne urządzenia i komponenty. Rozmowa była również okazją do przypomnienia bogatej historii udziału Polski w projektach CERN oraz do nakreślenia perspektyw, jakie otworzy realizacja FCC.


Współpraca środowiska akademickiego i biznesowego w kształceniu kadry inżynierskiej dla branży pojazdów szynowych


Dr hab. inż. Maciej Szkoda, prof. PK, kierownik Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu Wydziału Mechanicznego Politechniki Krakowskiej, poprowadził panel poświęcony współpracy środowiska akademickiego i biznesowego w kształceniu kadry inżynierskiej dla branży pojazdów szynowych, z udziałem prof. Zbigniewa Sroki, Kierownika Katedry Inżynierii Pojazdów Politechniki Wrocławskiej.

W trakcie dyskusji prof. Szkoda przedstawił innowacyjne kierunki i specjalności prowadzone na Wydziale Mechanicznym – Inżynieria Pojazdów Szynowych oraz Inżynieria Wzornictwa Przemysłowego, na ich przykładzie pokazując, jak współpraca z partnerami przemysłowymi wspiera praktyczne przygotowanie studentów do pracy w branży kolejowej.

W rozmowie poruszono aspekty konkretnych modeli kształcenia dualnego oraz możliwości praktycznego wykorzystania wiedzy teoretycznej w projektach i pracach inżynierskich. Omówiono także najważniejsze elementy partnerstw uczelnia–przemysł na przykładzie współpracy Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu z przedsiębiorstwami takimi jak: NEWAG S.A., Knorr-Bremse Systemy Pojazdów Szynowych sp. z o.o., Siemens Mobility Sp. z o.o., Medcom Sp. z o.o., Koleje Małopolskie Sp. z o.o., PKP Intercity S.A., POLREGIO S.A., Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne S.A. w Krakowie i innymi.

Dyskusja pokazała, że partnerstwo między uczelnią a biznesem nie tylko wzbogaca doświadczenie studentów, ale również pozwala kadrze akademickiej aktualizować swoją wiedzę i rozwijać innowacyjne projekty w branży transportu szynowego.

Strefę Politechniki Krakowskiej podczas Forum odwiedzili również ważni przedstawiciele sektora kolejowego:

  • Zbigniew Konieczek – Prezes Zarządu NEWAG S.A.
  • Radosław Włoszek – Prezes Zarządu Kolei Małopolskich

Młodzi@Forum

W Karpaczu obecni byli także młodzi przedstawiciele Politechniki Krakowskiej wspierani przez FutureLab. Reprezentantem Wydziału Mechanicznego w tym gronie był mgr inż. Bartłomiej Romowicz, doktorant i pracownik Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu, uczestniczący w programie Młodzi@Forum, realizowanym przez Instytut Studiów Wschodnich. W ramach tej inicjatywy miał możliwość wymienić doświadczenia z młodymi naukowcami z całej Polski, uczestniczyć w spotkaniach z przedstawicielami biznesu, wziąć udział w panelach i rozmowach poświęconych m.in. projektowi „LIZARD – napędzamy niezależność” (przeczytaj więcej o LIZARD-zie tutaj). Spotkał się także z przedstawicielami Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego – ministrem Marcinem Kulaskiem oraz wiceminister Marią Mrówczyńską – z którymi miał okazję porozmawiać o wsparciu młodych naukowców w realizacji innowacyjnych projektów.

Forum Ekonomiczne 2025

Wydziałowym Koordynatorem strefy Politechniki Krakowskiej w Karpaczu był dr hab. inż. Maciej Szkoda, prof. PK – kierownik Katedry Pojazdów Szynowych i Transportu.

Galeria zdjęć:

Tekst: a.m, fot. J. Zych

Logo Funduszy Europejskich - Wiedza Edukacja Rozwój
Flaga Rzeczypospolitej Polskiej
Logo Unii Europejskiej - Europejski Fundusz Społeczny
Ułatwienia dostępu:

Kontrast

Powiększ tekst

Zwiększ odstępy

Użyj czytelnych czcionek

Powiększ kursor

Podświetlenie linków

Zatrzymaj animacje

Resetuj ustawienia

Ułatwienia dostępu:
Kontrast
Powiększ tekst
Zwiększ odstępy
Użyj czytelnych czcionek
Powiększ kursor
Podświetlenie linków
Zatrzymaj animacje
Resetuj ustawienia
Przewiń do początku strony